فرش ها کالاهایی بسیار گرانبها و زیبا هستند که برای داشتن طول عمری بیشتر و حفظ پاکیزگی هر چند ماه یک بار نیاز به شستشو دارند. فرش دستباف دارای گره های قوی تر و عمری طولانی تر نسبت به فرش ماشینی هستند و از الیاف با کیفیت تری بافته شده اند. گره هایی که در فرش ماشینی به کار رفته اند، در واقع گره نیستند. در فرش ماشینی، بخشی از الیاف به یک پایه پیچیده شده و با استفاده از گرما و فشار بالا الیاف دیگری روی آن چسبانده می شوند. همچنین حاشیه های این نوع فرش ها پس از اتمام فرایند بافت فرش به اطراف آن چسبانده می شوند و هیچگونه هدف خاصی جز زیبایی فرش برای این حاشیه ها وجود ندارد. 

فرش دستباف و فرش ماشینی شباهت بسیاری با هم دارند، اما اگر کمی دقیق تر به آنها توجه کنیم متوجه تفاوت های آنها می شویم. فرش ماشینی عمدتاً ظاهری یکنواخت دارد و با بررسی بخش زیرین آنها می توانید تمام الیاف، گره ها و حاشیه های دوخته شده را مشاهده کنید. به همین دلایل شستشو و از بین بردن لکه های فرش ماشینی و فرش دستباف متفاوت از هم خواهند بود. 

برای از بین بردن لکه های فرش ماشینی می توانید از آب سرد استفاده کنید. به این ترتیب که ابتدا محل ایجاد لکه را با اسفنج و آب سرد خیس کنید. سپس محلول شامپو فرش با آب را با استفاده از یک پارچه یا حوله تمیز روی لکه بزنید. توجه داشته باشید که قبل از ریختن محلول آب و شامپو روی فرش، مقداری از شامپو را روی قسمت کوچکی از گوشه فرش امتحان کنید تا در صورت تغییر رنگ فرش، قبل از وارد کردن خسارت به آن، از ناسازگار بودن شامپو با الیاف فرش مطلع شوید. همچنین به یاد داشته باشید که نباید حوله را روی لکه بکشید و فقط باید برای پاک کردن لکه، حوله را روی محل ایجاد لکه ضربه بزنید. 

برای از بین بردن لکه های فرش دستباف می توانید از مخلوط یک قاشق چای خوری شامپو فرش و یک فنجان آب استفاده کنید. دقیقاً همانطور که در مورد لکه های فرش ماشینی گفته شد، باید در مورد از بین بردن لکه های فرش دستباف نیز عمل کرد. در فرش دستباف عمدتاً از رنگهای طبیعی استفاده شده که ممکن است به مواد شوینده حساس باشند و با شستشوی این نوع فرش ها با این مواد شیمیایی، دچار رنگ پریدگی شوند. بنابراین بهتر است در صورت ایجاد لکه روی فرش دستباف، هر چه سریعتر آنها را به یک قالیشویی معتبر ارسال کنید. برای مثال می توانید به نحوه پاک کردن لکه چای مراجعه کنید.

شرکت قالیشویی رز در شادمهر متشکل از کارشناسانی متبحر بوده و به آسانی انواع لکه ها را از روی فرش های شما پاک می کنند. این شرکت توان پاسخگویی به انواع خدمات مرتبط با قالیشویی را در سراسر تهران بزرگ دارا می باشد. پس اگر فرش شما دچار لکه ای شده و به دنبال راه حلی برای بر طرف کردن آن هستید، همین حالا با ما تماس بگیرید.