فرش‌ها یکی از بهترین لوازم برای ساخت خانه‌های زیبا هستند و تقریباً در تمام خانه‌های ایرانی وجود دارند. نقش‌ها و طرح و رنگ زیبای فرش‌ها به قدری زیادند که تقریباً به تنهایی برای زیباسازی محیط خانه کافی به نظر می‌رسند. اما این کالای ارزشمند به مراقبت‌هایی نیاز دارد که قالیشویی رز در این پست به نحوه نگهداری فرش ماشینی خواهد پرداخت.

  • شاید بهترین فکر برای رسیدن به یک خانه زیبا، قرار دادن فرش‌ها با طرح‌ها و نقش‌های زیبا در آن است. نگهداری از فرش‌ها برای داشتن فرشی با طول عمری طولانی‌تر بسیار مهم است. بطور مثال می‌توانید برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک و ساییدگی و پارگی آن از ترمز فرش استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود در صورتی که کف اتاق دچار رطوبت است یک لایه موکت در زیر آن پهن شود تا رطوبت به فرش انتقال نیابد. همچنین این کار باعث می‌شود تا فرش دیرتر کثیف شده و عمر آن تا حد زیادی بیشتر شود.
  • برای جلوگیری از هرگونه پوسیدگی فرش در قسمت‌هایی که پایه‌های مبل روی آن‌ها قرار گرفته باید هر چند ماه یک بار فرش را بچرخانید. این کار باعث می شود تا فشار کمتری به یک نقطه وارد شود و به این ترتیب از پارگی فرش جلوگیری می‌شود.
  • برای جلوگیری از رنگ پریدگی فرش نیز باید همواره از تابش نور مستقیم به یک نقطه از فرش جلوگیری شود. البته این به آن معنا نیست که به هیچ‌وجه نباید نور به فرش بخورد بلکه مقدار کمی نور خورشید برای فرش مفید است زیرا اگر رطوبتی در آن باشد به این وسیله از بین می‌رود. برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید می‌توانید از انواع پرده‌ها برای پوشاندن پنجره‌ها استفاده کنید.
  • یک نکته‌ی ضروری در حفظ و نگهداری از فرش‌ها جارو کشیدن و شستشوی منظم آن‌ها در بازه‌های زمانی مناسب است. با جارو کشیدن می‌توان گرد و غبار را از پرزهای فرش جدا کرد و از انباشت آن‌ها در تار و پود آن جلوگیری نمود.

 

نگهداری فرش به همین روش‌های ساده خلاصه می‌شود ولی یک نکته‌ی اساسی دیگر نیز وجود دارد و آن این است که فرش‌ها باید در بازه‌های زمانی 12 تا 18 ماه یک بار شستشو شوند، زیرا در غیر این صورت جاروبرقی به تنهایی در از بین بردن کامل آلودگی‌های درون فرش ناتوان است. بنابراین حفظ پاکیزگی فرش بسیار مهم بوده و باید جدی گرفته شود، چرا که این کالای نفیس یکی از کالاهای ارزشمند هر خانه است و برای خرید یک فرش نو باید مبلغ هنگفتی هزینه کنید.
قالیشویی رز در تهران ویلا در این پست توصیه‌های مهمی در خصوص چگونگی نگهداری از فرش ارائه نمود. رعایت این توصیه‌ها کار بسیار ساده‌ای است و در صورت رعایت آن‌ها می‌توانید سال‌ها از فرش خود استفاده کنید. بنابراین ضروری است که در امر نگهداری و شستشوی فرش بطور جدی بکوشید. در صورت نیاز به هرگونه خدمات مربوط به قالی با ما تماس بگیرید.

ما برای محافظت و پاکیزگی فرش، مقالات آموزشی بسیاری در اختیارتان قرار داده‌ایم؛ به عنوان مثال می‌توانیم به مقاله‌ی «چگونه لکه سس قرمز را پاک کنیم» اشاره کنیم که حتما می‌تواند برای بسیاری از شما کارگشا باشد.